3 redenen waarom je stichting (nog) klein is & hoe je uit je eigen ‘poverty trap’ ontsnapt

De afgelopen weken heb ik ruim 30 stichtingen gesproken. Ze hebben alleen vrijwilligers of maximaal 2 FTE in dienst. Als ze groeien, kunnen ze meer mensen helpen. Meer projecten uitrollen. Maar hoe vergroot je jouw achterban? Hoe krijg je meer donaties binnen? En meer vrijwilligers? In 2021 heb ik samen met mijn man Maxim Nyansa Foundation Sierra Leone opgericht en binnen een half jaar hebben we 6 projecten mogen uitvoeren. Op basis van mijn ervaring en gesprekken met veel stichtingen, heb ik 3 geïdentificeerd waarom jouw stichting waarom jouw stichting klein is. Op basis van mijn ervaring geef ik antwoord op de vraag ‘Waarom zijn deze stichtingen klein?’ en ik geef suggesties om uit je eigen ‘poverty trap’ te komen.

Groeien MN

Reden 1: Je doet al 10 (of 20) jaar hetzelfde.

Jouw stichting is goed in wat ze doen. Alleen dat doe je al 10 of 20 jaar. Je spreekt alleen je eigen vrienden en familie aan. Veel stichtingen die ik spreek bereiken met name de oude generatie. Niet zo gek als je bedenkt dat de gemiddelde leeftijd van bestuursleden erg hoog ligt. Het is tijd voor verandering!

Dit geldt uiteraard niet voor startende stichtingen. Wel heb je als startende stichting de uitdaging om een grote achterban te creëren. De volgende redenen gelden wel voor jou.

Reden 2: Je hebt geen duidelijke storytelling.

Je bent goed in wat je doet. Maar de manier waarop je jouw verhaal vertelt, lijkt niet aan te slaan bij andere mensen dan je eigen vrienden en familie. Je storytelling begint met het kennen van de behoefte van de deelnemers aan jouw programma’s én jouw doelgroep voor donaties en/of vrijwilligerswerk.

Als je het gevoel hebt bij de deelnemers en weet waarvoor je het doet, kun je gaan praten met particulieren, bedrijven en fondsen om de deelnemers te helpen. Jouw uitdaging is om een match te vinden tussen de deelnemers en gevers.

Reden 3: Je durft geen risico te nemen.

Jouw stichting mist de professionaliseringsslag. Zodra stichtingen een paar FTE in dienst gaan nemen, zie je ze snel groeien. Fondsen zijn sneller geneigd dan te geven, omdat ze zien dat er serieus werk verricht wordt. Je impact groeit en de baten volgen na de kosten.

De achterliggende reden waarom veel stichtingen deze slag missen, is omdat ze bang zijn om te investeren. Verdien ik het geld wel terug? Kan ik wel investeren met geld wat anderen gegeven hebben? Durf ik dat risico wel te nemen? Het is goed om je te bedenken wat je doel is. De meeste stichtingen hebben als missie om mensen te helpen. Als je bedenkt dat je met een investering meer mensen kunt helpen, is het niet zo gek meer.

Voor grotere stichtingen als Natuurmonumenten, Maag Lever Darm Stichting, War Child Nederland, International Justice Mission, Kerk in Actie en World Vision is dit dan ook de normaalste zaak. Zij praten in termen van ‘roi’ en terugverdientijd. Voor telefonische fondsenwerving is het bijvoorbeeld heel goed als je binnen 6 tot 12 maanden je investering terugverdiend hebt. De rest is ‘winst’. Durf jij ook te investeren in fondsenwerving als je binnen 6 tot 12 maanden je geld terugverdient?

Lees verder onder de foto hoe je op kunt schalen om uit de ‘poverty trap’ te komen.

Het opzetten van Maxim Nyansa begon met het praten met scholieren! We wilden horen waar de deelnemers aan onze programma’s behoefte aan had, zodat het écht impact ging maken.

Hoe kom je uit je eigen ‘poverty trap’?

Het korte antwoord is: Durf actie te nemen! Het is tijd voor verandering. Als je doorgaat zoals je bezig was, blijf je dezelfde resultaten zien. De volgende stappen kun je doorlopen om jouw stichting op te schalen te maken en meer mensen te kunnen helpen.

ZET JE FUNDAMENT GOED NEER OM OP TE KUNNEN SCHALEN

  1. Betrek je (potentiële) deelnemers vanaf het begin bij jouw stichting. Zodat je weet wat gaat werken! En een beter verhaal te vertellen hebt.
  2. Ken je (potentiële) donateur, vrijwilliger en fondsen! Wie draagt er bij aan jouw stichting? Wat drijft hun? Waar zitten hun twijfels? Leer geïnteresseerde mensen kennen.
  3. Match de behoeftes van de deelnemers met geïnteresseerden. Laat bijvoorbeeld in een gesprek met een donateur altijd het probleem, de urgentie en jouw oplossing naar voren komen, en durf te vragen om geld.

Voorbeeld om geld vragen voor War Child tijdens een telefoongesprek: ”Voor €8 per maand helpt u 1 kind een jaar lang met psychosociale hulp. Voor €16 2 kinderen, voor €24 3 kinderen. Wat is er voor u mogelijk?”

DURF TE INVESTEREN EN SCHAAL OP

  1. Neem waar mogelijk mensen in dienst of huur mensen in. Professionalisering en kwaliteit levert resultaat op! Let wel op dat je mensen in dienst neemt of inhuurt die verstand hebben van stichtingen. Storytelling voor een stichting is bijvoorbeeld anders dan voor een bedrijf.
  2. Investeer in je online zichtbaarheid. Alhoewel face-to-face fondsenwerving goed werkt, is de combinatie met online fondsenwerving cruciaal om toekomstgericht te blijven. Online heb je de kans om voordelig veel informatie te delen op een moment dat de bezoeker daar tijd voor heeft. In de massa van berichten is het wel belangrijk om op te vallen! Gebruik je creativiteit!

Hoe kan ik investeren in mijn online zichtbaarheid?

  1. Maak een professionele website. Met goede storytelling en een aantrekkelijk design, waar fondsen van zeggen ‘zo daar doen ze goed werk!’. Het belang van een eerste indruk valt niet te ontkennen!
  2. Kom in contact met je achterban op social media. Social media is ideaal voor interactie met jouw achterban. Deel waar mee bezig bent, je visie, welke impact je maakt, en durf te vragen om een (maandelijkse) bijdrage.
  3. Maak gebruik van 10.000 USD budget van Google Grants. Met dit budget kun je gratis adverteren op Google. Je kunt dit eenvoudig aanvragen. Je leest hier meer over in mijn artikel over Google Grants.

Wil je meer weten? Stuur een mailtje naar laura@jouwdigitalethuis.nl of neem contact op via onze contactpagina.

Scroll to Top